وسعت خسارات طوفان، بازتاب سوء مدیریت شهری در هنگ کنگ

به گزارش مجله سرگرمی، دو ماه پس از طوفان منگهوت هنوز هم درختان بسیاری در خیابان های هنگ کنگ دیده می شوند که بر اثر این طوفان ویرانگر سقوط کردند.

وسعت خسارات طوفان، بازتاب سوء مدیریت شهری در هنگ کنگ

به گزارش خبرنگاران، طوفان منگهوت که قویترین طوفان به ثبت رسیده در هنگ کنگ به شمار می رود با وجود این که جان کسی را در این شهر نگرفت اما ویرانی های بسیاری را در آن برجای گذاشت به طوری که برخی برآوردها خسارت بیش از یک میلیارد دلاری را در این منطقه نشان می دهند.

فضاهای سبز هنگ کنگ بیشترین آسیب را در این طوفان متحمل شدند. طبق اعلام دولت هنگ کنگ 54 هزار اصله درخت در این طوفان سقوط کردند؛ اما کارشناسان می گویند این تعداد می تواند دو برابر رقم اعلام شده باشد.

بسیاری از این درخت ها هنوز روی زمین باقی مانده و مسیرها و راه های عبوری در هنگ کنگ را مسدود نموده اند. این امر برای شهری که به کارآمدی در امر شهرسازی معروف است، غیرعادی به نظر می رسد.

یک استاد دانشگاه هنگ کنگ و متخصص فضاهای سبز شهری با فاجعه بار خواندن طوفان منگهوت برای فضای سبز هنگ کنگ، تعداد درختان نابود شده در این طوفان را 100 هزار اصله درخت یعنی بیش از نیمی از درختان بزرگ این شهر اعلام نموده است.

هنگ کنگ که با نام جنگل شهری نیز شناخته می گردد، منطقه ای است با آسمان خراش های بسیار که از دل دامنه کوه های جزیره و در فضای سبز و روستایی سر بر آورده اند. کمتر از 25 درصد از سرزمین های شبه جزیره هنگ کنگ توسعه یافته اند و کوهنوردی، دوچرخه سواری، سفرهای ساحلی و قایقرانی برخی از محبوب ترین تفریح های ساکنان و گردشگران این شبه جزیره بر شمرده می شوند.

کارشناسان، برنامه ریزی شهری ضعیف و قدرت مطلق طوفان منگهوت را دو عامل تخریب شدید فضای سبز این شهر می دانند.

برنامه ریزان شهری سال های زیادی را صرف کاشت درختان بزرگ می نمایند که به فضاهای زیاد و مدیریت مناسب خاک احتیاج دارند تا استحکام یابند. بدون این حمایت زیرزمینی، درختان بزرگ در یک طوفان قوی نابود می شوند.

به گفته کارشناسان درختان بسیاری در حجم کمی از خاک در هنگ کنگ در حال رشدند و از همین رو به راحتی ریشه کن می شوند. این اتفاقی است که در طوفان منگهوت برای درختان این شهر رخ داد.

ساکنان این شهر پس از این طوفان گزارش کردند که شاهد حیواناتی مانند گرازهای وحشی، میمون ها و مارها در مناطق غیرمعمول شهری بوده اند که تصور می گردد در طوفان منگهوت زیستگاه های خود را از دست داده اند.

اداره حفاظت از محیط زیست هنگ کنگ اعلام نموده که حدود 8000 کامیون حامل حدود 15 هزار تن از درختان نابود شده در این طوفان برای انبار موقت به فرودگاه متروکه ای در این شهر منتقل شده اند. قرار است بخشی از این درختان برای تهیه کود کمپوست مصرف شده و این اداره در حال آنالیز سایر روش های بازیافت و استفاده مجدد از این درختان است.

بسیاری از منتقدان به سوء مدیریت شهری هنگ کنگ اعلام نموده اند انباشتن این حجم از درختان در مقابل آفتاب باعث سوختن این چوب ها و غیر قابل بازیافت شدن آن ها می گردد اما برخی کارشناسان نیز بر این باورند که هیچ شهری در برابر سقوط 100 هزار اصله درخت در کمتر از چند ساعت آماده نیست و رطوبت زیاد این درختان کار بازیافت را بسیار سخت می نماید.

به گزارش سی ان ان، اداره توسعه هنگ کنگ متعهد به جایگزینی درختان سقوط نموده و احیای فضای سبز شهری از بین رفته در این طوفان شده است؛ اما این اداره باید عوامل متعددی را در مورد این که چه نوع درختانی را جایگزین کند در نظر بگیرد تا فضای سبز شهری جدید قوی تر و سالم تر باشد.

اداره حفاظت از محیط زیست هنگ کنگ در حال حاضر آنالیز چشم انداز شهری را شروع نموده است که گفته می گردد ممکن است در طرح جایگزینی احتمالی درختان جدید مورد استفاده قرار بگیرد. در این آنالیز ها همه عوامل از جمله محیط خیابان ها، اقلیم های کوچک محیطی، ساختمان های مجاور، امکانات روی زمین و زیر زمین، منطقه کاشت درختان و حجم خاک مد نظر قرار گرفته می گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6289

به "وسعت خسارات طوفان، بازتاب سوء مدیریت شهری در هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسعت خسارات طوفان، بازتاب سوء مدیریت شهری در هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید